ممنوعات على طفلك قبل إتمام عامه الأول يكشفها د. خالد مقلد
النشرة البريدية من جريدة الطبيب
سجل بريدك هنا ليصلك جديد الأخبار من جريدة الطبيب
ممنوعات على طفلك قبل إتمام عامه الأول يكشفها د. خالد مقلد
الخميس 05 ربيع الأول 1439 هـ - الخميس 23 نوفمبر 2017 م      11:18:10 AM

هناك مجموعة من الأطعمة والمشروبات تعتبر ممنوعة على طفل  قبل إتمام العام الأول وهي، (السكر، العسل ، الملح).

طب إيه البديل ؟ الفواكه و العصائر هي أصلاً طعمها حلو مش محتاجة حتى و هى مطبوخة أو مسلوقة و كدة كدة حاسة تذوق الحلو ما بتبقاش لسة نمت عند النونة أوي ،، طب و الملح !!؟؟ ممكن شعرة كمون خفيفة على الأكل المطبوخ.

* فيه شوية مأكولات بالرغم إنها مهمة لكن لازم تبقى بحرص و متابعة لكن مش ممنوعة ؛ (منتجات الألبان ، البيض ، الفول و البقوليات) و ده علشان ممكن فيه بعض النونات عندهم استعداد لحساسية منهم فتبدأ معاهم كميات صغيرة نجرب الأول و الفول علشان بعض الأولاد تحديدًا ممكن يكون عندهم أنيميا الفول و وهذه حالة يتم اكتشافها بالصدفة برضو نجرب واحدة واحدة يعني ممكن فولاية واحدة في أول مرة و نزود كل مرة فولاية، لكن البنات مفيش مشكلة بالنسبة لهم من أكل الفول أكليهم براحتك.

* من المفضل إن في الأول التغذية ندخل أكلة واحدة في الأسبوع الأول و أكلة تانية في الأسبوع التاني يعني بمعدل أكلة واحدة كل إسبوع و بعد كدة عادي ممكن ندخل أي نوعية مع بعض.

* الأصل في التغذية هو لبنك إنتي يعني لو قولنا النونة هيبقى ليها من ٨ إلى ١٠ وجبات غذائية في اليوم يبقى ثديك على الأقل ٦ مرات، و كل ما تقدري تنظيم مواعيد الرضاعة يبقى كويس جدًا يعني حوالي كل ساعتين مثلًا.

* خلّي بالك مادام النونة أكل يبقى لازم يشرب مياه، لإن الرضاعة الطبيعية لوحدها كانت بتوفر أكل و شرب، لكن الأكل الخارجي محتاج مياه علشان يساعد على الهضم و ما يتسببش في إمساك و كمان الطفل هيبدأ يشعر بالعطش علشان كدة لازم نبدأ نشربه أول لما نأكله،، المياه ممكن معدنية أو مياه مغلية و تم تبريدها،، "بلاش مياه من الفلتر.  

* أخر نصيحة قبل ما نقول نوعيات الأكل ؛ الهدف من أكل النونة إنه يتغذى و يكبر مش يتعذب و يكرهك !! علشان كدة حاولي تخلي وقت الأكل بتاع النونة وقت للمتعة و تكوني مُهيئة نفسيًّا قبل قعدة الأكل دي و بالهنا و الشفا. 

يلا بينا على البوفيه قصدي الأكل

د. خالد مقلد
أخصائي طب الأطفال

أضف تعليق
: الإســـــــــــــــــــم
: عنــــوان التعليق
: البريد الالكترونى
: التعليــــــــــــــــق
الأكثر قراءة

جميع الحقوق محفوظة لجريدة الطبيب الألكترونية 2012
تصميم وبرمجة مؤسسة الطبيب للصحافة والنشر